حکایت

شعر.پند.اندرز

حکایت

شعر.پند.اندرز

توجهی در شب قدر برای آمورزیده شدن از جانب پروردگار

توجهی در شب  قدر برای آمورزیده شدن از جانب پروردگار

اندیشه  - آیت‌الله مجتبی تهرانی گفت: "من یقین دارم آن‏هایی که در شب های قدر «یک توجه» به خدا کرده‏اند، همه آن‏ها آمرزیده هستند. «یک توجه»، بیشتر هم نه. "

به گزارش خبرآنلاین آیت الله تهرانی در مراسم شب قدر بیست و یکم گفت : " در روایات متعدد بر این مطلب و آثار آن سفارش شده است که: هر که شب قدر را اِحیا بدارد، گناهان او آمرزیده شده است. اما شب قدر کدام شب

است؟ در بین این سه شب، یعنی شب نوزدهم و بیست‏ویکم و بیست‏و‏سوم، روی دو شب بیشتر تکیه شده است؛ یکی شب بیست ‏و ‏یکم و دیگری شب بیست‏و‏سوم. در یک روایت شخصی سؤال می‏کند. می‏گوید من به امام باقر(علیه‏السلام) عرض کردم شب قدر چه وقت است؟ ایشان فرمودند شب بیست‏و‏یکم یا شب بیست‏وسوم؛ گفتم: مشخص کنید که کدام یک از این دو شب است؛ حضرت فرمودند:  چه می‏شود که تو در دو شب اعمالی را که وارد شده است انجام دهی و در آن دو شب دعا کنی!؟ "

آقا مجتبی تهرانی درباره اینکه در شب قدر چگونه دعا کنیم؟ بیان کرد : " اوّل به بدی‏هایت اعتراف کن! باید این اعتراف و عذرخواهی را بکنم تا بعد از آن رو داشته باشم که آن چیزهایی را که می‏خواهم با او مطرح کنم و تقاضاهایم را از او درخواست کنم. امام صادق(علیه‏السلام) می‏گوید: " دعا راه دارد. اگر از خدا تقاضا کنی، امّا از همان راه دعا، اگرچه گناهکار هم باشی، جوابت را به تو می‏دهد. پیش خدا که رفتی، به یکایک گناهانت اعتراف کن و بگو بد کردم. اقرار کن. مگر تو می‏توانی خطاهایت را بشماری؟ نمی‏توانی! پس همان مقدار که یادت می‏آید چه کردی را اقرار کن. آن چیزهایی که بر تو پوشیده است را اجمالاً اعتراف کن؛ بعد آنجا عذرخواهی کن و بگو حالا از ما چشم‏پوشی کن."

وی در ادامه گفت : " امّا نکته دوم این است که حضرت در ادامه می‏فرمایند: «عذرخواهی کن و پوزش بطلب؛ بعد هم در دلت، نه زبانت، واقعاً بنا بگذار که دیگر این کارها را نکنی.» حالا که می‏خواهی با خدا حرف بزنی، بگو خدایا من معذرت می‏خواهم از گناهانم؛ من از تو می‏خواهم که از من بگذری و توبه‏ام را بپذیری. امّا تنها خواسته‏ات این نباشد؛ از خدا فقط نخواه که از گناهانت بگذرد؛ بلکه در دعاهایی که این شب‏ها می‏کنید، از خدا بخواهید که خدا کمکتان کند که سال آینده مطیع خدا باشید. از خدا این‏ها را بخواه. مغفرت بخواه، تصمیم هم بگیر که دیگر دستت را به آن خطاها آلوده نکنی، بعد هم بگو ای خدا، حالا کمکم کن که سال آینده من دیگر این‏طور گناه نکنم. "

آقا مجتبی تهرانی درباره آمرزش در این شب ها گفت : " من یقین دارم؛ اصلاً اعتقادم این است که آن‏هایی که امشب «یک توجه» به خدا کرده‏اند، همه آن‏ها آمرزیده هستند. «یک توجه»، بیشتر هم نه! همین یک توجه به اینکه «خدایا ما بد کردیم»، همه چیز تمام می‏شود؛ او هم کار را تمام می‏کند. پس اوّل معذرت‏خواهی کن؛ بعد هم طلب کمک کن که سال آینده دیگر من این‏طور عمل نکنم و بگو خدایا، تو خودت دستم را بگیر. این روند دعا را به ما یاد داده‏اند.

این تازه مقدمه درخواست‏های بعدی ما است. اینجا است که خطاب می‏رسد حالا چه می‏خواهی؟ درخواستت چیست؟ در عرف خودمان هم همین‏طور هستیم که اگر طرف مقابلمان یک انسان کریم باشد، وقتی برویم پیش او و بگوییم آقا، ما معذرت می‏خواهیم، ما به شما بد کردیم، ولی کارمان گیر کرده، او چه جواب می‏دهد؟ می‏گوید: حالا حاجت‏هایت را از من بخواه! بگو ببینم از من چه می‏خواهی؟ این عین تعبیری است که در روایات ما هست. خدا خطاب می‏کند بگو؛ سؤال کن؛ بخواه؛ چه دنیوی، چه اخروی.  " 

amirturk1@yahoo.com http://www.amir1346.blogsky.com/ التماس دعا از شما خوانند گان عزیز... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد